گروه حوادث: «من می‌توانم برایتان حکم تبرئه بگیرم».

این ادعایی بود که وکیل قلابی هنگام فریب طعمه‌هایش به زبان می‌آورد. این مرد که کارنامه‌ای پر از سوابق کیفری دارد، خودش را مأمور بازرسی نیز معرفی می‌کرد و مدعی می‌شد با نفوذی که در دستگاه قضایی دارد، می‌تواند هر پرونده‌ای را به سرانجام برساند.

متهم مردی 57ساله است به نام نادعلی که از سال 57تا‌کنون بین حبس و آزادی در رفت‌وآمد بوده و 25بار به اتهام ارتکاب جرایم مختلف از زنا گرفته تا جعل دستگیر شده است. او آخرین بار که از زندان آزاد شد، تصمیم گرفت شیوه جرایمش را تغییر دهد و این بار سراغ افرادی برود که در دادسرا پرونده داشتند و یکی از اعضای خانواده‌شان، دستگیر شده و به زندان افتاده بود. مرد تبهکار پس از شناسایی این افراد، خودش را وکیل یا مأمور سازمان بازرسی معرفی می‌کرد و با این ادعا که می‌تواند به آنها کمک کند، نقشه‌اش را عملی می‌کرد.

نخستین کسی که طعمه این مرد قرار گرفت، جوانی بود که برای انجام کارهای حقوقی یکی از بستگانش به دادگستری شهرستان گرگان رفته بود. او در تشریح شکایتش به مأموران پلیس گفت: یکی از بستگانم دستگیر شده و به زندان افتاده بود. پرونده او نیز در دادگستری گرگان رسیدگی می‌شد. یک روز که برای پیگیری پرونده به دادگستری رفته بودم، با شخصی آشنا شدم که می‌گفت نماینده سازمان بازرسی است. این مرد وقتی از پرونده‌ام باخبر شد، گفت که با رئیس دادگستری آشناست و می‌تواند از طریق او به ما کمک کند. وی گفت که حاضر است در‌ازای دریافت یک میلیون تومان، کاری کند که متهم تبرئه شود و من که با دیدن کارت شناسایی سازمان بازرسی، حرف هایش را باور کرده بودم، این مبلغ را در اختیارش گذاشتم.شاکی ادامه داد: مرد میانسال روز بعد باز هم از من پول گرفت تا حکم تبرئه هر چه زودتر صادر شود اما پس از آن ناپدید شد و دیگر او را ندیدم.

مرد جوان تنها کسی نبود که در دام کلاهبردار حرفه‌ای گرفتار شده بود، چرا که مدتی بعد شاکیان دیگری نیز با مراجعه به پلیس شهرستان گرگان از متهم شکایت کردند. یکی از آنها گفت: یکی از بستگانمان به جرم قتل دستگیر شده بود و ما پیگیر پرونده او بودیم که با مرد میانسالی آشنا شدیم. او می‌گفت که وکیل است و نفوذ زیادی در دادگستری دارد. می‌گفت که می‌تواند با قاضی صحبت و کاری کند که متهم به قتل اعدام نشود اما برای انجام این کار، 5میلیون تومان می‌خواهد. ما هم قبول کردیم و این مبلغ را در چند مرحله به وی پرداخت کردیم اما او پس از دریافت پول، ناپدید شد و دیگر وی را ندیدیم.

مجرم سابقه دار

با افزایش شکایت‌ها از وکیل قلابی، قاضی علی حاجی دون، بازپرس شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گرگان دستور شروع تحقیقات در این خصوص را صادر کرد و تیمی از مأموران حفاظت اطلاعات دادگستری مأمور رسیدگی به این پرونده شدند. آنها در بررسی اظهارات شاکیان و سرنخ‌های به جا مانده از مرد شیاد، موفق شدند مخفیگاه وی را شناسایی و او را در یک عملیات ضربتی دستگیر کنند. قاضی حاجی‌دون در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: عملیات دستگیری این مرد یک‌ماه طول کشید و در بازرسی خانه او 200پرونده مربوط به دادگستری کشف شد که نشان می‌داد این مرد از افراد زیادی با این شگرد کلاهبرداری کرده است.

کد خبر 241888
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز